Sony Ericsson Xperia X1 blog

Sony Ericsson Xperia X1 blog
Sony Ericsson Xperia X1 blog är min nya blogg. Den kommer vara som denna fast för Xperia X1. (tryck på bilden för att komma dit)

Byta ikoner på G900 - instruktioner


Byta ikoner på G900 - instruktioner

Om du ska byta ikoner på mobilen behöver du först ikoner,
och du kan ladda ner dom jag kommer visa med
Här (det är
P1:ans originalikoner)

Gör säkerhetskopia på filerna du ändrar för att kunna återställa
lättare eller om något skulle gå fel!

 

Jag kommer visa här hur man byter ikonen för inställningar.

 

Kopiera först över ikonen som du ska ha för inställningar till mobilen.
Den heter qctrlpnl_icon.  

Sätt sedan CapSwitch på OFF-läge och starta X-plorer

Kopiera över filerna (i det här fallet tar jag bara qctrlpnl_icon,
annars tar man alla) till C:/resource apps.




Gå sedan in på C:/resource/apps och leta reda på inställningarnas
.loc-fil. Den heter samma sak som ikonen men utan _icon.  Alltså
heter den qctrlpnl_loc.r06. Tryck på meny/ file/ edit när du har markerat den.
tryck sedan på Meny/ insert  mode. Ändra så att det står C: istället
för Z: och spara






Starta om mobilen och sen ska du ha en ny ikon!:







Om du laddar ner ikoner för P1 så kommer det så MediaPlayerAppIcon
och default_pvcamera_icon och då måste du ändra det till
MediaCenterAppIcon och default_secamera_icon för att det ska funka.

 

*För att ändra Media-ikonen så ska du lägga in MediaCenterAppIcon
och ändra på MediaCenter_loc.

* För att ändra Samtal-ikonen  ska du lägga in CallLogapp och ändra på
calllogapp_loc.

* För att ändra kontakter-ikonen  ska du lägga in default_contacts_icon
och ändra på contacts_loc.

* För att ändra Hjälpredor, Underhållninga och menyikoner så ska du
lägga över AlaunchIcon och ändra på Alaunch_loc.

* För att byta Internet-ikonen så ska du lägga in Default_Opera_Icon
 och ändra på Web_loc.

* För att byta meddelanden-ikonen ska du lägga in default_qmapp_icon
och ändra qmapp_loc.

* För att byta kamera-ikonen ska du lägga in default_secamera_icon och ändra på
secamera_loc.

När jag skriver lägga in så menar jag att man ska kopiera till C:/resource/apps och med att
ändra på är att man ska ämdra från Z: till C: i filerna. Kom ihåg att man kan kopiera över alla och
sen ända alla innan man startar om telefonen om man vill.

 

Så här blir det när man har ändrat alla:



Edit: Ibland kan man behöva kopiera över ikonerna och 
starta om telefonen två gånger för att det ska funka.

Edit 2: För dom som har P1, gå in Här för att se hur man
ändrar ikoner på P1.


Creator: Datagubben i Skåne, fast skrev texten själv.

Posted in Kategorier , , , , |

18 kommentarer:

  1. Anonym Says:

    Underbart!!! HAr väntat på en sån här guide ett tag nu! Tack Laffe :D

  2. Laffe Says:

    Bra att du är nöjd!!! :D Lämna gärna en kommentar om du får det att funka eller inte :D

  3. Anonym Says:

    Hi,

    I don't understand Swedish, but I read your site using Google Translate. Hopefully, you understand English, but I'll add a copy of the message anyway, at the bottom, translated to Swedish, again with Google Translate :P. Good job with all the G900 articles! I have a SE G900 phone, too, and I'm glad to find more people interested in it.

    The thing is, I followed your tutorial on how to change the icons but I couldn't make it. I do not have the "qctrlpnl_loc.r06" file in "C:/resource/apps". The closest thing I found was "QCtrlPnl_Loc.RSC" in "Z:/Resource/Apps". Any ideas?
    I would really like to get this done.

    Also, how come there are only 8 files when there are 9 icons in the menu, plus the ones in the stand-by screen?

    Thanks.

    [Sweedish - translated with Google Translate]

    Hej,

    Jag förstår inte svenska, men jag läste din webbplats med hjälp av Google Översätt. Förhoppningsvis kommer du förstår engelska, men jag ska lägga till en kopia av meddelandet ändå, längst ner, översatt till svenska, en gång med Google Översätt: P. Bra jobbat med alla G900 artiklar! Jag har en SE G900 telefon också, och jag är glad att få fler människor intresserade av det.

    Saken är den att jag följt din handledning om hur man ändrar ikoner men jag kunde inte göra det. Jag har inte "qctrlpnl_loc.r06" filen "C: / resurs / apps". Den närmaste jag hittade var "QCtrlPnl_Loc.RSC" i "Z: / Resource / Apps". Några idéer?
    Jag skulle verkligen vilja få detta gjort.

    Dessutom, hur kommer det bara 8 filer när det finns 9 ikoner i menyn, plus dem i stand by-skärm?

    Tack.

  4. Laffe Says:

    Thanks for that :) I can english, but not so mutch. I hope that you understand when i`m writing!

    When you have english on your phone it is .RSC instead of .r06. So you shall change QCtrlPnl_Loc.RSC. And ALaunchIcon.MBM iclude that on the upper right and the upper left.

    I hope that you understand what i´m writing :) If you have more problems you kan write here again!

  5. Anonym Says:

    Heh, yeah I understand. Thanks for the effort!

    OK so then I understand why the extension is .RSC instead of .r06.
    Also why there are only 8 files. (I think that's what you meant by ALaunchIcon.MBM including both the upper right and upper left)

    But what about the fact that my files are on Z: instead of C: ?
    Is that normal? Should I replace the files on Z: then?

  6. Laffe Says:

    The files that you should change is on the C:. From the beginning the phone take the icons from Z: to make icons, but you change that to C:. Then the phone will search after icons on C: and the phone will find the icons that you have copy to C:.

    So you just go to C:/resource/apps and look får the _loc.RSC (For example qctrlpnl_loc.RSC)files and change them.

    Do you find them?

  7. Anonym Says:

    Nope. Just in Z:/, not in C:/

  8. Laffe Says:

    Strange... But you can try to copy the _loc.RSC files to C:/resource /maps and change them there.

  9. Anonym Says:

    Yeah before you can get started you have to grab both the localization files and the image files from the ROMDRIVE (Z) and copy them to C, where we can change them.
    The only change between the .r06 files and the RSC files is as described above the diffrent language settings.
    Not sure if all this just summarized what's said above, but I can assure you that I'll reply to any question you have in proper English ;)

  10. Anonym Says:

    he he jag har ändrat alla ikoner nu och det fungerade bra!

  11. Laffe Says:

    Va bra:D Nu är det bara att leta här på bloggen efter andra ikoner ;)

  12. Anonym Says:

    På tal om att ändra ikoner...
    Finns det något sätt att ändra så att man får andra ikoner i Inkorgen för sms?
    Jag blir galen på att vare sig man har läst ett sms eller ej så är brevikonen ett stängt brev?!?!?
    Man kan ju fundera varför dom har en ikon på ett brev över-huvud-taget?
    Har varit i kontakt med sony ericson och jag var den ända som hade påpekat detta?! Och det fanns inget att göra...säger dom...host... ;)

  13. Laffe Says:

    Du kan juleta under Z: efter den bilden och se om det går ayy ändra på något sätt.

  14. Anonym Says:

    Hej,

    Lyckades installera de vita ikonerna. Skitsnygga tycker jag.

    FRÅGA?
    Om jag vill ändra mina ikoner på "huvudskärmen" de som jag har i läget Standbyprogram - arbete.

    Hur gör jag då? Vill ha de vita ikonera där för agenda och fler program.

    mvh

    Erik

  15. Anonym Says:

    Om du har genvägar till saker som finns i hudmenyn (media, kontakter mm) så ändras dom automatiskt. Men om du vill ändra dom andra är det bara att "stå på" en du vill ändra och trycka Mer/Redigera/Genvägsikon och sen trycka på bläddra så kan du välja vilken ikon du ska ha.

  16. Anonym Says:

    Tack,

    Är det någon som har mer vita ikoner att dela med sig av?

  17. Anonym Says:

    när jag går in på inställningar och sedan anslutning i min mobil står står det NetworkCPP däe det ska stå mobilnät. frågan är då, hur ändrar jag så det står mobilnät?

  18. Anonym Says:

    Laffes Blogg är bäst!!
    Laffe försätt med att göra tydliga post du är vår hjälte!


Bloggtoppen.se Internet BlogRankers.com Blogglista.se Blog Toplist Reggad på Commo.se Teknologi bloggar Data/IT Bloggparaden Bloggrymden - Blogglistan med de bästa bloggarna! BloggRegistret.se Topplista Favoritlistan.se Topp 10 Page Rank Check Bloggpunkten.se
eXTReMe Tracker

  ©Sony Ericsson G900 blog. Template by Dicas Blogger.

TOPO